Přeskočit na obsah

Past na české spotřebitele: Slevových akcí sice přibylo, ale nakoupili jsme v nich dráž

Podle dat nákupního rádce Kupi.cz, který disponuje širokou databází vývoje akčních cen, meziročně evidujeme celkové zdražení u akčních cen v Česku o průměrná 2 %. Řetězce se více věnovaly reklamě v letácích, kterých je sice stejné množství, ale počet promo akcí v nich stále roste. Oproti roku 2018 stoupnul o 9 %, což v absolutních číslech znamená nárůst o 22 000. Výrazný nárůst reklamy v letácích zaznamenal hlavně segment drogerie, alkoholu či mléčných výrobků.

1. Drogerie se dostává do letáků stále častěji

Podle dat Kupi.cz měl největší podíl na nárůstu počtu akcí v loňském roce segment drogerie, který se v letácích dřív objevoval jen okrajově. Tento trend se dnes mění. Výrobci na drogerii uskutečnili v roce 2019 o pětinu více promo akcí. Průměrná akční cena drogistického zboží klesala, netýkalo se to jen kategorie pánského holení. Nejvíc zlevňoval segment ústní hygieny, konkrétně šlo o zubní pasty, zubní kartáčky atp. U některých produktů došlo ke zlevnění až o třetinu.

2. Alkohol byl letos propagovanější, akční cena piva ale rostla

Víc promo akcí bylo letos i na alkohol, který v akci o 4 % zlevnil. Akční ceny v nejoblíbenější české kategorii „pivo“ ale rostly. Průměrná cena 0,5 l zlatavého moku průměrně vzrostla o 7 %. „Výrazněji v akcích zdražil půllitrový Pilsner Urquell. Na něj bylo ale meziročně zhruba o polovinu více promo akcí než loni. Nejpromovanějšími pivy byly Gambrinus, Pilsner Urquell a Staropramen,“ říká Petr Miklík, analytik retailových cen.

3. Másla se v akcích vrací na dřívější cenové hladiny

Promovanější byly i mléčné výrobky a vejce. Výrobci podle Miklíka často zmiňovali zejména benefity vajec od nosnic na podestýlce. „Z loňského průzkumu* společnosti Seznam.cz vyplynulo, že zacházení se slepicemi je pro 26 % lidí důležité tak, že si koupí i dražší vejce,“ doplňuje Darek Pikálek, marketingový a uživatelský výzkumník Seznam.cz. Běžná vejce ale v akcích dle Kupi.cz  meziročně zlevňovala. Másla po rekordním roce 2018, kdy jejich akční i běžná cena vystřelila, opustila zažité cenové relace a vrací se do normálních cenových hladin. Průměrně zlevnila v loňském roce o 17 % ve srovnání v rokem 2018.

4. Klasický cukr zlevňuje, nahrazujeme ho zdravějšími variantami. Výrobci to vědí a zdražují je

Že jsme národ, který rád peče, dokazuje fakt, že počet akcí v segmentu vaření a pečení vzrostl o 12 %. Zajímavé je, že na nákupním rádci Kupi.cz klesala akční cena cukru. Pro ilustraci, kilo cukru krystal Korunní zlevnilo o 13 % a jeho průměrná akční cena klesla pod 10 Kč. Podobně na tom byl i cukr moučka. Ten zlevnil o 11 % na průměrných 13 Kč. „Češi se zřejmě ubírají cestou náhrady klasických sladidel za zdravější varianty. Výrobci na to zareagovali zvýšením cen náhrad klasických sladidel,“ komentuje vývoj Miklík. Například javorový sirup tak průměrně podražil o 8 %.

5. Avokádo je trendy, a tak v akci zdražuje

Exotické avokádo, v návaznosti na velkou oblibu v posledních letech v Česku, podražilo. Ještě více dle dat Kupi.cz rostly akční ceny u pozdních brambor i batátů. „Rekordmanem v nárůstu cen je ale kuchyňská žlutá cibule,“ říká Miklík. Ta zdražila v roce 2019 o 46 %. Červená cibule podražila o čtvrtinu. Ještě hůř na tom byla cibule šalotka, která se v akcích vyskytovala sporadicky, a její akční cena se tak meziročně zvýšila o 54 %. Zhruba o čtvrtinu ale zlevnily bio citrony a levnější byla i jablka. Méně jsme zaplatili i za petržel, jejíž cena ale v předchozím období v akcích raketově vzrostla.

*On-line dotazování uživatelů Seznamu, dotazování 31. 1. – 8. 2. 2019. N = 903 respondentů.




reklama

reklama

Past na české spotřebitele: Slevových akcí sice přibylo, ale nakoupili jsme v nich dráž

Past na české spotřebitele: Slevových akcí sice přibylo, ale nakoupili jsme v nich dráž